Arvojulkaisut

YRITYKSEN NIMEN VAIHTAMINEN VOI OLLA SUURI JA VAIKUTTAVA PÄÄTÖS, JOLLA ON PITKÄAIKAISIA SEURAUKSIA YRITYKSEN BRÄNDIIN.

Kiitos, kun jaat kavereillesi 💚

Yrityksen nimen vaihtaminen voi olla suuri ja vaikuttava päätös, jolla on pitkäaikaisia seurauksia yrityksen brändiin.

Olipa syynä strategian muutos, kohderyhmän laajentaminen tai vanhan nimen yhteensopimattomuus yrityksen nykyisen vision kanssa, on tärkeää ottaa huomioon muutoksen vaikutukset sekä suunnitella prosessi huolellisesti.

Tässä artikkelissa tarkastelen viittä keskeistä asiaa, jotka kannattaa huomioida yrityksen nimen vaihtamista suunniteltaessa.

1. Yhteys olemassa olevaan brändiin

Kun yritys vaihtaa nimeä, on tärkeää säilyttää yhteys olemassa olevaan brändiin, varsinkin jos yrityksellä on jo vakiintunut asema markkinoilla.

Asiakkaiden tulee tunnistaa yritys uudesta nimestä huolimatta, joten brändin tunnistettavuuden ylläpitäminen on ensiarvoisen tärkeää.

Tässä pari todella tärkeää asiaa pohdittavaksesi, jos mietit yrityksesi nimen vaihtamista:

  • Kuvastaako uusi nimi edelleen yrityksesi ydintä ja arvoja?
  • Voidaanko siirtymä vanhasta nimestä uuteen tehdä asteittain?

2. Nimen saatavuus ja lailliset näkökohdat

Uuden nimen tulee olla saatavilla yritysrekisterissä ja verkkotunnuksena.

Sinun on myös varmistettava, ettei nimi riko olemassa olevia tavaramerkkejä tai muita immateriaalioikeuksia.

Alusta alkaen tehdyt perusteelliset taustaselvitykset voivat estää mahdolliset oikeudelliset ongelmat myöhemmin.

Suosittelen, että kirjoitat suunnittelemasi yrityksen nimen googleen, ja katsot, millaisia hakutuloksia saat.

Kannattaa myös katsoa, mitä kuvia google näyttää tällä nimellä.

Itselleni meinasi käydä melkoinen moka miettiessäni uutta nimeä yritykselle. Onneksi katsoin tosiaan myös googlen kuvahaun, sillä aluksi miettimäni uusi nimi toi melkoisen hauskoja kuvia googlen kautta 😅

Huomio nämä seikat:

  • Onko nimi saatavilla haluamissasi verkkotunnuksissa (.fi, .com)?
  • Onko nimi selkeä ja erottuva sekä helposti muistettava?

3. Brändin arvojen ja vision heijastaminen

Yrityksen nimen tulisi heijastaa yrityksen nykyistä missiota, arvoja ja pitkän aikavälin visiota.

Hyvä nimi on selkeä, merkityksellinen ja resonoi kohderyhmän kanssa. On tärkeää varmistaa, että uusi nimi tukee myös yrityksen strategisia tavoitteita ja kasvusuunnitelmia.

Pohdittavaa:

  • Mikä viesti uudella nimellä halutaan välittää?
  • Onko nimi linjassa yrityksen liiketoimintastrategian kanssa?

4. Vaikutus markkinointiin ja viestintään

Nimen vaihtaminen vaikuttaa laajasti yrityksen markkinointimateriaaleihin ja viestintään. Logo, verkkosivusto, sosiaalisen median tilit ja muut visuaaliset elementit on päivitettävä, jotta ne vastaavat uutta nimeä.

Kannattaa myös muistaa tarkistaa kaikki mahdolliset linkit, missä näkyy yrityksen vanha nimi ja pyrkiä vaihtamaan ne uusiin.

Tässä onkin melkoinen homma varsinkin, jos et ole pitänyt kirjaa linkeistä. Suosittelenkin vahvasti pitämään kirjaa kaikista käyttämistäsi linkeistä. Se helpottaa myös linkkien edelleen jakamista huomattavasti.

Voit tehdä sen vaikkapa Excelillä. Helpoin tapa on yksinkertaisesti kopioida linkin www.osoite, ja liittää se sitten tekemääsi Excelin taulukkoon.

Hyvä on tietysti myös laittaa taulukkoon tieto, kuten missä sosiaalisen median alustassa linkki on käytössä. Myös päiväys on hyvä olla taulukossa mukana.

❗ Yksi erityisen tärkeä kohde, mikä yleensä unohtuu yrittäjiltä muutosta tehdessä, on sähköpostin allekirjoituksen alapuolella olevan yrityksen nimen muuttaminen, sekä mahdollinen linkki verkkosivuille.

Joten muistathan käydä muokkaamassa myös ne 💚.

Viestintä asiakkaiden ja sidosryhmien suuntaan on avainasemassa, jotta muutos ymmärretään ja otetaan vastaan positiivisesti.

Siksi onkin tärkeää suunnitella:

  • Miten asiakkaille ja yhteistyökumppaneille tiedotetaan nimen vaihdosta?
  • Miten visuaaliset elementit tukevat uutta nimeä ja brändiä?

❗ Huomioithan, että voit aivan hyvin hyödyntää tulevaa muutosta markkinoinnissasi melko isostikin halutessasi.

5. Kustannukset ja resurssit

Nimen vaihtaminen vaatii investointeja, joten prosessin taloudelliset ja ajalliset resurssit on arvioitava realistisesti.

On tärkeää huomioida kaikki kulut, kuten uuden nimen rekisteröinti, uusien markkinointimateriaalien tuottaminen sekä mahdolliset kampanjat muutoksen tueksi.

Ota huomioon:

  • Kuinka suuri budjetti on varattu nimen vaihtamiseen?
  • Millainen aikataulu on realistinen muutoksen läpiviemiseksi?

Vielä muutama extra vinkki käyttöösi

  • Nimen testaaminen kohderyhmällä

Ennen lopullista päätöstä kannattaa testata uutta nimeä kohderyhmän keskuudessa. Lyhyt kysely tai fokusryhmä voi antaa arvokasta palautetta siitä, miten nimi oikeasti koetaan sekä ymmärretään.

Usein sitä voi itse ”hurmaantua” uuteen nimiehdotukseen jopa liikaa, joten ehdottomasti suosittelen testaamaan nimeä lähipiirissä.

  • Kilpailijoiden analyysi

Tutki kilpailijoiden nimiä ja varmista, että uusi nimi erottuu markkinoilla edukseen. Tämä auttaa välttämään sekaannusta ja vahvistaa yrityksesi omaa identiteettiä.

  • Nostalgian hyödyntäminen

Jos vanhalla nimellä on vahvaa tunnesidettä asiakkaisiin, kannattaa myös harkita sen sisällyttämistä osaksi uutta nimeä tai käyttää vanhaa nimeä siirtymävaiheen kampanjan sloganissa.

  • Monikielisyys ja kansainvälisyys

Jos yrityksesi toimii monikielisessä ympäristössä tai kansainvälisesti, varmistathan, että nimi on helposti ääntyvä ja kulttuurisesti neutraali kaikilla markkinoilla.

  • Kriisinhallinta

Vaikka yrityksesi uusi nimi olisi kuinka mahtava ja ihana, niin aina tulee olemaan asiakkaita, jotka urputtavat muutoksesta.

Tämän takia on järkevää varautua mahdollisiin vastareaktioihin nimenmuutoksesta.

Viestintäsuunnitelman tulisi sisältää ratkaisuja siihen, miten käsitellä negatiivista palautetta ja miten vakuuttaa asiakkaat muutoksen hyödystä.

Yhteenveto

Yrityksen nimen vaihtaminen voi avata huikean paljon uusia mahdollisuuksia ja vahvistaa brändiä, kunhan prosessi suunnitellaan huolellisesti ja strategisesti.

Huomioi, että nimen vaihdolla on vaikutuksia paitsi visuaaliseen identiteettiin myös yrityksen arvoihin, viestintään ja asiakkaiden kokemukseen.

Muutoksella on vaikutusta myös sisäisesti, ja sen avulla voidaankin parhaassa tapauksessa hienosti selkeyttää ja kirkastaa yrityksen arvomaailmaa myös henkilökunnalle.

Oikein toteutettuna nimen muutos voi olla merkittävä askel kohti yrityksen seuraavaa kasvuvaihetta.

Toivotan sinulle tsemppiä muutoksen läpiviemiseen. Jos tarvitset apua, niin ole rohkeasti yhteydessä, autan sinua mielelläni!

P.S: Laitan tähän alapuolelle kuvan, mitä itse käytin sosiaalisessa mediassa ilmoittaessani tulevasta muutoksesta.

Mielestäni kuva, sekä sen mukana ollut teksti pohjusti tulevaa muutosta kivasti, ja sai seuraajat ehkä jopa odottamaan tulevia uusia juttuja!

Kiitos, kun jaat kavereillesi 💚

Mitä mieltä olet? Kommentoi, niin jutellaan lisää!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.